петък, 17 юли 2015 г.

Когато анимационните герои приличат на хорa

Едно интервю с Аспарух – любител на ментата с мляко и котарак по неволя

Как се запознахте с автора на „Как Сърдел направи ремонт” Георги Мерджанов?
Бяхме заедно на море. Чух една жена как попита децата си „Искате ли млякце” и думата „млякце” ми се стори много смешна. После цял ден само лежах на плажа и повтарях „Дайте ми млякце!” Жоро намери държанието ми за много котешко и няколко месеца по-късно стана ясно, че е написал разказ с герой котарак на име Аспарух.
Добро име ли е Аспарух за котарак?
Да, все пак името е с персийски произход.
Персийските котки ли са ти любимите?
Не, уличните. Показват най-много характер и знаят как да живеят на улицата.
А кои котки живеят на тавана?
Оттеглилите се след тежкия уличен живот.
Ти кога спиш?
През деня.
Какво правиш през нощта?
Каквото и котките – майносвам по улиците. Пъб кроу съм в един хостел и водя разни чуждестранни котки, които не знаят къде да се забавляват, в добрите нощни места из града.
Кое е най-якото заведение?
Това, в което има жени.
Какво правиш, когато си в почивка?
Същото, само че с приятели.
Обичаш ли „млякце”?
Ако е с ментичка – да.
Познаваш ли сърдели?
Кой не познава, светът е пълен с тях. Сега е модерно да се наричат „хейтъри”. Няма значение какво правиш или не правиш, за тях все не ставаш. Дори децата вече хейтят.
Родителите ли са виновни?
Най-лесно е да обвиниш родителите. Но в съвременният свят те залива информация от всякъде и е трудно да я контролираш. Децата са под влияние на какви ли не медии, интернет... Даже вече хората не си правят труда да помнят – нали си имат Гугъл.
Как се справяш със сърделите около себе си?
Както се пее в песничката от филма – има всякакви същества по света, но всички те имат нужда от приятелска ръка и топлина.
Значи имаш сред приятелите си сърдели? Какво те задържа с тях?
Тъмната ми страна.
Това значи ли, че сърделите имат светла страна?
Всеки има и двете страни, не може да се говори само за песимисти и оптимисти. Бих се изсмял в лицето на всеки, който ми твърди, че е само добър или само лош. Уважавам хората, които силно обичат и силно мразят.
Българска анимация гледаш ли?
Когато мога. Последно беше на един фестивал в Пловдив. Един филм за една жаба, която иска да лети.
Коя ти е любимата детска книжка?
„Медената пита” на Батко Златко. Даже не помня кой ми я е чел като дете, но още я знам наизуст.
А сега обичаш ли да четеш?
О, да! В момента тъкмо приключвам „Едноминутни новели” от Ищван Йоркен.
Най-забавният ти детски спомен?
Като ми кажат детство и винаги ми изникват спомени от летата на село. Всеки път оревавах, когато нашите искаха да ме заточат на село, но после всичко се напасваше - пълна свобода и липса на контрол, и нон стоп бяхме в банда с други хлапетии.
А най-поучителният?
Бях хванал един майски бръмбар и реших, че трябва да умре бавно и мъчително. Вързах му за крачето едно от онези пластмасовите въжета, които май се казваха сезал и после го запалих като фитил. Много долно и изобретателно, децата понякога са много жестоки. Но сезалът като се топеше, ми капна на коляното и ми отвори огромна дупка. Още имам белег. А бръмбарът оцеля.
На каква възглавница спиш – средно мека или средно твърда?
Аз не спя на възглавница, а пред компютъра.
Ако имаше опашка, за какво щеше да я ползваш?
Да я гоня.
Страхуваш ли се?
Да, от неолиберализма. Също и да не изпадна в ситуация като героя на Ръсел Кроу в „Красив ум” – целият ми свят да се окаже илюзия.
Какви анимационни герои срещаш из града?
Всякакви. Предимно Джони Браво, Декстър, дори Тримата глупаци, които напоследък се множат. От време на време срещам и Тримата мускетари.
Освен пъб кроу, ти си преводач от английски на спечелилата две награди „Икар” пиеса „Влиянието на гама-лъчите върху лунните невени“, а също си и популярен ъндърграунд диджей. С какво би миксирал „Котешкия марш”?
С някое парче на EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN.
Как предпочиташ звездното небе – фосфоресциращо на тавана в стаята или истинско?
Високо в планината, за да е невъзможно да преброиш звездите.

Росица Арнаудова 

Повече за Сърдела може да научите на

Няма коментари:

Публикуване на коментар